AlgemeenNationale Coverdag

Nationale Coverdag

nationale_coverdag_logo

Ook dit jaar is Twin Media weer sponsor van de Nationale Coverdag. Hierbij het eerste nieuwsbericht over de Nationale Coverdag.

Wie zei ook alweer dat print dood is?

Sinds de brute aanval op de redactie van het Franse satirische magazine Charlie Hebdo – en daarmee op de vrijheid van meningsuiting – zal de tijdschriftenwereld nooit meer hetzelfde zijn. Met zijn provocerende covers met daarop vaak de beeltenis van de profeet Mohammed wist dit blad de hele wereld wekenlang in haar greep te houden. De eerste uitgave na de bloedige aanslag verscheen in een oplage van maar liefst 5 miljoen exemplaren. Wie zei ook alweer dat print dood is?

Bij een nieuwe editie van de Nationale Coverdag, op donderdag 21 mei, staan we met politiek tekenaar Joep Bertrams stil bij deze iconische gebeurtenis in de magazinewereld. Zeer vereerd zijn we ook met de komst van de design directeur van The New York Times Magazine Gail Bichler, die ons meeneemt in het spannende creatieve proces van covers creëren voor dit prestigieuze en toonaangevende magazine in de USA. Enorm blij zijn we ook met de komst van het in Beirut gepubliceerde The Outpost, wat onlangs de award voor Beste Magazine 2014 ontving bij de Magpile Awards. Uit eigen land verwelkomen we art director Tara van Munster (art director van het jaar in 2011) van het internationale en veelbekroonde modemagazine Harper’s Bazaar, dat afgelopen december nog werd bekroond met de Mercur Lancering van het Jaar. Kortom, er staat een programma die u weer volop nieuwe coverinspiratie biedt.

U weet het: op deze dag staat de cover in de spotlight. Hoe komen art directors en hoofdredacteuren tot een keuze voor de cover? Door wie worden zij geïnspireerd? Welke factoren spelen een rol bij de uiteindelijke coverkeuze? Welke creatieve grenzen worden in dat proces opgezocht en overschreden? Beleef het zelf en discussieer mee met bekroonde topontwerpers uit de wereld!

De Nationale Coverdag staat in het teken van bezieling, die nog eens extra wordt gevoed dankzij de enthousiaste dagvoorzitter Sjaak Hoogkamer, hoofdredacteur van MarketingTribune. Art directors, bladenmakers, hoofdredacteuren, designers, vormgevers en creatieven, voor iedereen die inspiratie zoekt bij het maken van topcovers komt deze dag naar Utrecht!

 

scroll-to-top